6. Lossing av levende snøkrabbe

RSW-tanker for føring av levende snøkrabbe i tidligere pelagiske fartøy som er omgjort til snøkrabbefartøy, er gjerne 7-9 meter høye. Praksis er at tankene med snøkrabbe blir tappet ned ved lossing. Når vannet er tappet ned, blir det lagt plater over krabben. Krabben blir deretter lagt i plastkar manuelt. Både kar og lossere står på platene mens krabben blir lagt i karene. En starter med å jobbe seg ned mot bunnen av tanken, slik at både lossere og kar kan stå på bunnen av tanken så snart det er ledig «gulvareal». 

Ved nedtapping av tankene vil det oppstå et ganske stort trykk på den nederste krabben i lasten. For å unngå bein-, klotap, knusing av ryggskjold og andre skader, må lossingen skje raskt, skånsomt og helst ved lufttemperaturer over frysepunktet. 

Lossingen kan påføre krabben både synlige og ikke synlige skader. Dette er spesielt uheldig hvis krabben skal mellomlagres på land og eksporteres levende. I tillegg til bruk av egnet losseteknologi, er det avgjørende at de som gjennomfører lossingen er bevisst at de jobber med dyr som lett kan skades og at uvøren håndtering gir tap av store verdier og gir dårlig dyrevelferd. 

I FHF-prosjektet «Bærekraftig logistikk og lossing av levende snøkrabbe» vil det bli gjennomført kontrollerte forsøk med føring av krabbe i RSW-tanker, føring i kar og føring uten sjøvann i kommersielt fiskeri. Under disse forsøkene vil fokus være på dyrevelferd, skader og dødelighet ved ulike førings- og losseteknologier og det vil bli innhentet kunnskap om maksimale tettheter ved føring i kommersielt fiskeri.   Det planlegges også å gjennomføre testing med føring av snøkrabbe i bur som senkes ned i RSW-tanker under føring og heises opp ved lossing. Resultater fra disse forsøkene forventes publisert i 2025 og 2026.